hubbersgoeseksie-perfeksie.reismee.nl

Aapje, aapje, olifantje, aapje, olifantje.....

Even een korte update vanuit Kirkwood. Het regent al de hele dag.... Maar, dat mag onze safaripret niet drukken. Waar waren we gebleven, bij gastvrije tante Tilly. Een vroeg ontbijt en daarna op pad richting wat Matthijs noemt "de betere helft van de vakantie". Daarmee bedoelt hij te zeggen; safari!

Omdat een dag nu eenmaal uit 24 uur bestaat en wij daarvan niks willen missen, kunnen we op een reisdag ook best een wandelingetje maken. We hadden besloten dit te gaan doen in het Tsitsikama NP, de watervalroute. Aan het begin van die route wordt je lichtelijk ontmoedigd; alleen voor ervaren lopers, de route kan glad en onbegaanbaar zijn. Dus.... Vol goede moed op pad. Na een kilometer begon het feest. Matthijs ging er als een volleerde klipgeit overheen, ikzelf had handen en voeten op sommige punten heeeeel hard nodig. Maar, alles voor de waterval, dus we zetten door. Het eindresultaat staat in de fotoreportage, wij hadden wel eens mooiere gezien maar dat is ons luxeprobleem.

Na deze beproeving werd Matthijs een echte Japanner; kom op, we gaan nog even een kilometertje de andere kant op, daar is een mooie brug. Die brug was ook mooi, eerlijk is eerlijk. We renden vervolgens weer terug naar de auto voor het laatste traject van die dag; nog even doorgassen naar Kirkwood. Gelukkig zijn er in dit land mensen die waarschuwen als je te hard rijdt; bedankt tegemoetkomende chauffeurs voor het seinen met de lichten, daardoor heeft Matthijs precies op het juiste moment gas terug genomen, dat gebeurt mij helaas nooit....

In Kirkwood zitten we in een prachtige B&B, gerund door een Nederlander, met diverse awards in de prijzenkast. Wat een gastvrijheid. Zonder poespas, what you see is what you get. We kwamen op zondag binnen en kennelijk zijn alle restaurants in het dorp dan gesloten. Geen probleem, Diederik kookt een maaltje. Alle info kun je krijgen, wil je dat niet, vindt hij het ook best.

Vandaag op safari geweest. Niet het allerbeste weer van de wereld, maar wel heeeeeel veel olifanten gezien. Ik was vandaag de personal assistant van Matthijs. Hier stoppen, tikkie terug Jaap, raampje open, auto draaien, ho, ff remmen. Ik heb de test doorstaan maar 1 dag per jaar is genoeg. Ik heb wel geëist dat hij minimaal 200 x per jaar naar die fotoreportage gaat kijken. Hij heeft alles alleen maar door die lens gezien. Haijoke, jij weet precies wat ik bedoel denk ik.

Na thuiskomst zijn we met Diederik nog even naar zijn kookproject voor kinderen tussen 2-6 jaar gegaan. Indrukwekkend wat hij hier met simpele middelen weet te bereiken. Voor 350 rand (dat is ongeveer 25 euro) weet hij iedere(!!!) dag 250 kindermondjes te voeden. Niet te geloven, respect! Met schaamrood op de wangen moeten wij dan bekennen dat we dat bedrag voor twee personen per avond kwijt zijn en dan vinden we dat we goedkoop uit zijn.

Dat was het weer voor vandaag, morgen weer een nieuw avontuur!

Anita

Heerlijk zo'n vakantie, na het lezen van jullie verhaal kan ik weer lekker slapen